varm chocklad in i morgondiset, stackars myran.

Blev inget av att jag kopplade walle innan lunch igår, istället drog jag på mej träningskläderna o åkte på STARK. Funktionell styrka där på mån samt tors luncherna. Fysihunnan vad jobbigt det var men är det ngn träning jag gillar så är det verkligen funktionellträning. Fasst o andra sidan försöker jag göra alla mina pass till syfte för det funktionella. Det är därför jag tränar. Alla andra syften är idiotiska. Med risk att kassta sten i glashus är det faktiskt min åsikt. Nu när vi befinner oss i startgroparna på det nya året o sommaren närmar med små steg vågar jag knappt byta sida på syberspacen innan jag återigen möts av 'beach o9' . Jag blir frustrerad när jag sakta men säkert blandas in i era farliga marker. Farligt kan tyckas vara till överdrift, men det är faktiskt vad det är.

Att träna och äta på ett speciellt sätt för att få en platt mage, mindre lår o fasstare rumpa är bland det dummaste ideerna i världen just nu. Tyvärr så är fokuseringen på utseendet så himla pass stort runt omkring o inte minst sagt i min egen omgivning. Att arbeta i butik är plågsamt de dagar dom riktigt självkritiska människorna är ute o handlar. Jag har ibland lust att klappa till dom samtidigt som jag vill se dom i ögonen o förklara verkligheten. Att jeansen inte passar över låren behöver inte handla om att man är för fet, kläderna är inte designade för den enskilda individen, så enkelt är det bara.

Det är en helt annan paragraf när det handlar om människor som faktiskt är överviktiga. Men i ärlighetens namn finns det ingen i min närhet som är ens i närheten av den sjukdommen. Tack o lov.
Jag vill ha friska medmänniskor, därför gör all denna desperation o hetts över kroppar som redan är perfekta, mej helt förtvivlad.

Jag ljuger inte om jag säger att alla i vår omgivning tänker mer eller mindre på vad vi stoppar i oss. Så även jag. Samhället med det mäktigaste av media proppar dagligen i oss nya doser av påminnelsen om att leva ett sunt liv för att nå lycka. Det är jätte bra! Dessvärre har sunt förväxlats och missförståts och snarare lett till det osundaste av liv.

En gång i tiden, för inte alls så längesen bör kanske tilläggas gjorde jag som många av de andra. Jag tänkte till 100% vad jag stoppade i mej, tränade hårt  och drömde om den snyggaste av kroppar den kommande sommaren. Det var det värsta jag någonsin utsatt mej själv för. Jag kan inte räkan alla ups and downs jag hade under den perioden. Alla gånger då jag förtvivlat sjunk ihop efter jag ätit ngt som inte höll måttet. Varje gång magen rörde sej minsta millimeter utanför ramen. I provhytten, brevid alla andra 'perfekta' människor runt om kring. Min hjärna gick på högvarv o nerverna likt jojjon.
Jag vet med säkerhet att det är just vad som pågår hos många av er just nu .. Den ständigt förbannande jämmförelsen, missnöjdheten och ett jävlar anamma som krashas samman gång på gång.

Jag vill bara ruska om världen. Få den att slippa uppleva allt jag redan vet om, varit med om och verkligen tummlats runt i.

Idag tränar jag för att bra, inte se bra ut. Det är skillnaden som ger balansen i tillvaron. Jag känner aldrig längre ngn ångset över det jag äter eller de dagar jag vilar. Det är obegripligt varför jag skulle göra det!? Vilar jag är det för att jag tycker det är skönt äter jag tårta, godis kokor mm är det för jag tycker det är gott. Ni förstår vad jag menar .. Alla handlingar vänds om till positiva kontentor.

Det jag egentligen vill komma till efter alla dessa rader är; Träna magen o ryggen för att orka hålla dej upprätt igenom livet, för att ge stöd åt resten av kroppen. För att orka lyfta kassarna från mataffären utan belastning på axlar som blir trasiga. Träna benen så du orkar springa precis närhelst du känner för det, så du orkar trycka ifrån marken när du lyfter ngt tungt. Tränar armarna så du kan hålla i din älskade bäbis hur längesomhelst o inte behöva släppa taget för att orken tryter. Det finns miljoner anledningar till att du behöver en stark kropp med en bra kondition. O de anledningarna är inte att komma i de små jeansen.

Du behöver vara sund för att klara vardagen utan att ta skada.



Skaffa dej en positiv inställning till dej själv o din kropp, först då är du redo att sätta igång med din träning, träningen för livet.


Kommentarer
Postat av: Sara

måste bara säga att vad otroligt GLAD jag blir då jag läser inlägg som detta, skrivna av vettiga människor med sunda åsikter om både träning och kost och livet i allmänhet! precis som du säger så är ju alla andra tränings-syften än glädje och funktonallitet dåliga anledningar för oss allra flesta och trots det kan det vara så svårt att komma ihåg i det utseendefixerade samhället man lever i.. jag själv måste nog tyvärr räknas som en av dom som inte har kommit lika långt som du men tror bannemig jag ska skriva ut det här, rama in det och hänga upp det på väggen! :)



typiskt att barngympan och afron skulle krocka för dig då! men låter roligt att hålla i barngympa också :) funktionella styrkan tänkte jag testa på torsdag... sist hade jag träningsvärk i en hel vecka! :)



och vi har flyttat till HSB, vid OK-korsningen liksom.. :)

2009-02-17 @ 10:25:31
URL: http://sarax.blogg.se/
Postat av: Sara

och just det ja, jag skulle ju fråga om det gick för sig att lägga in en liten beställning på ett pannband hos fröken kreativ? :) glömde ju bort det i all min iver över inlägget i sig :)

2009-02-17 @ 10:38:14
URL: http://sarax.blogg.se/
Postat av: Stina

Nog kände man sig prickad alltid .. eftersom man senast man va hem på Fifty bara gnällde över att inga jeans passade.



Men även om fixeringen inte ska gå för långt, så ska man heller inte behöva må dåligt över sin kropp/sitt utseende.

Man ska så klart ändå träna för att må bra ! Och jag är på god väg : )

Dock även med en önskan om plattare mage och smalare lår.



KRAM

2009-02-23 @ 10:13:06
URL: http://stinakampe.blogg.se/
Postat av: Malin

Herregud, det var det bästa jag läst på riktigt, riktigt länge. Så pass bra att jag måste nämna ditt inlägg i min egen blogg. Så förhoppningsvis mina vänner och andra läsare också läser det. TACK.

2009-03-04 @ 18:39:21
URL: http://www.nogg.se/mauline
Postat av: M a d d e l u t t e n

Du skriver så himla bra Victoria! Jag länkade till detta inlägg i min blogg, nu har även Malin m.m. gjort samma sak!

Du skriver meningsfulla och viktiga saker, du sprider glädje, värme och ljus omkring dig, fortsätt med det! :D Kram

2009-03-04 @ 22:06:25
URL: http://maddeluttten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0