Recept!

Här kommer receptet på det goda brödet jag bakar flertalet gånger i månaden. Testa själv, fasst hellst ser jag ju förståss att ni kommer över o fikar med mej på soligaste sommardagen (;

2 dl havregryn
5 dl siktat dinkelvetemjöl
1 dl linfrön
1 dl russin
1 dl grovt hackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 nypa havsalt
4 dl naturell yoghurt
3 msk honung
1 st äpple 

blandade frön till topping och jag brukar även dekorera med lite örtblad som torkar fint i ugnen.

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Blanada alla torra ingridienserna i en bunke, utom fröna som du ska strö ovanpå brödet
3. Rör ner yoghurten och honungen
4. Riv i äpplet
5. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform så slipper du bränna fasst brödet i formen, och häll ner smeten.
6. Strö på valfria frön och eventuellt ngra örtblad eller annat
7. Grädda brödet på nerdersta våningen i ca 80 minuter. Kontrollera brödet med en trä sticka - är det torrt så är brödet klart!

Trotts att brödet innehåller yoghurt (alltså ingen jäsningstid) är det ändå rätt så tidskrävande eftersom det behöver ca 80 min i ugnen ... Men det är värt all väntan :) lovar.

Sockerkakan som jag bakade tidigare ikväll har svalnat nu, så dax att hoppa i kojs.
Nattinatt*






Kommentarer
Postat av: Sofhie

Det här ska jag verkligen prova på - snabbt! Tusen tack för att du la ut receptet =)

2009-07-13 @ 18:02:15
URL: http://www.sofhie.bloggsida.se
Postat av: Sofhie

Jag har lagt ut receptet + din fina bild på min blogg. Jag har länkat tillbaka till dig. Hoppas det är okej! Annars tar jag bort inlägget med detsamma! Imorgon bakar jag detta =D

2009-07-13 @ 22:07:44
URL: http://www.sofhie.bloggsida.se
Postat av: Sara

Toppen! Nu har jag nått att göra imorrn :D

2009-07-13 @ 22:27:48
URL: http://sarax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0